torstai 8. helmikuuta 2018

Savolaisen rajun menon syistä

Keräilenpä tähän savolaisen rajun menon syitä. Kyse ei käsittääkseni ole savolaisuudesta vaan tavallisista tekijöistä, joita on ainakin muutama.

* Savonlinnan vetonaulana ovat kesäiset Savonlinnan oopperajuhlat, siis musiikin ala. Seudulle siis voisi olettaa kerääntyvän musiikin alan ammatilaisuudesta haaveilevia, vaikkeivät varsinaisesti laulajiksi, orkesterimuusikoiksi, soitonopettajiksi, tms pyrkisi. Kun meininki on sovitettu laulajan kaliiberille, se voi olla iaka hurja tavalliselle ihmiselle, ja toki tavallista hankalampi laulajallekin. Samoin, jos osa miesväöestä olettaa musiikin olevan oma sfäärinsä ja paljolti puppua, niin voi moinen väki alkaa kunnon kansalaisuuden sijasta tuottaa puppua Savossa käydessään ja lisäksi rätsisi bum yrittää ampua alas mokomia musiikin alan puppujätkiä & -likkoja, mikä ei useinkaan ole nättiä menoa, ollenkaan yhteiskuntakelpoista.

* Vanhuksia on Savonlinnassa paljon ja tuntuvat useimmat olevan osaavaisia, elämää nahneitä ja taiteita harrastavia, uskonnostakin kiinnostuneita, jolloin voivat olla aika ison kaliiberin ihmisiöä selviämään siitä sun tästä, ja kenties hjelppimään seutuakin jotenkin ainakin osasta ongelmista, jotka niin kutistuvat hankaluuksiksi ja erikoisiksi kenties hankaliksi järjestelyiksi, jota sitten kumminkin muuta pärjäämistä haittaavat, ei olla ihan kouluesimerkki pärjäävyydestä. Jotkut koulutetut ammattilaiset tuumivat, että jos siitä selviävät, niin hyvä bniin, antaa heiollä sitten olla sellaista, vaikka tietävät, että moiset hankaluudet ovat useimme iso, kenties elämänmahdollisuuksien kannalta ylitsepääsemätön rasite, ja niin pääsevät savolaisista eroon, vaikka nämä taitavina ja usein hyvää tarkoittavina muuten jäisivät asemiin muuallakin Suomessa, esim. perheen piirissä.

* Kaikki muualla Suomessa eivät ymmärrä eri ammattilaojen olevan kovin epätasaisesti jakautuneen ympäri Suomen ja olettavat, että taitotason ja pärjäämisen ammateissa kuuluisi olla aika tasaisesti kaikkialla, ja niin jos savolaisia on arvostetuissa asemissa, että hei otetaan taitavat, vanhatkin tähän avuksi mutta sitten huomautetaan, että hei nämä olivatkin lähes kaikki savolaisia, niin joku nuorempi siihen tuumaa, että savolaiset ovat siis epäreiluja, juonittelevat asemat itselleen, ja toinen vieressä ihmettelee, että jos savolaiset ovat taitavia, niin mikseivät saa yhteiskuntaa toimimaan hyvin, mikseivät sovi malliksi kaikkeen, kaikin puolin taitavia, ilman sivistyksen puutteita, sivistyksen kun jo koulussa ja nuorena aikuisena oppi, mutta hallintohan on taas pitkälti keskittynyt pääkaupunkiseudulle: harrastetaan yhteiskunnan hyvää toimivuutta ja ihmisille näiden omien oikeuksien antamista, vahvsitamista tavallisissa tilanteissa, kunhan käyttäytyvät noissää sivistyneesti, ja niin tuo yhteispelipuoli on siellä kunnossa, vaikka ollenklaan kaikki eivät ole yksityishenkilöinä moraalisia, etenkään kaikissa sosiaalisissa suhteissaan.

* Kaikki eivät pidä savolaisista vaan haluasivat hyökätä näiden kimppuun. Kun he lisäksi olettavat, ja monet muut myös olettavat, ettei Savossa mukamas olisi kunnollista järjestäytynyttä yhteiskuntaa, niin he luokittelevat savolaisten kanssa tekemisissäö olemisen nujakaksi tms ota kiinni mistä saat kiistaksi, jollin he voivat tehdäö monta hyökkäystä, valhetta, lahjomista tms ilman, että tuumivat sen varsinaisesti vaikuttavan savolaisuuden vastaisesti. Ja savolainen taas elää tavallisessa suomalaisessa yhteiskunnassa, onpahan vain ison osan aikaa jossakin pulassa, hankaluudessa tai useammassa, ja niin jokainen viranomaisille tms järjestäytyneen yhteiskunnan osalle tai kansskansalaiselle esitetty vale, pahanteko tms osuu savolaiseen siinä, missä kilttiin musiikista pitävään mummolamaisuuteen käistöineen ym ihastuneeseen kunnon ihmiseen yleensäkin, nyt vain kunnon ihminen on pulassa ja mollattu, että muka savolainen rosvo, ja vähitellen pinna palaa savolaiselta ja alkaa mieleen tulla, että pitääkö törkeyteen vastata niin ikään jollakin järeällä, vaikka itsellä on kyseessä puolustautuminen ei toiseen maakuntaan ja toisiin samanaloisiin asti ulottuva vainoaminen.

* Suomalainen kulttuuri vaatii tervettä järkeä, omaa ymmärrystä, vastuuntuntoa, sivistynyttä käytöstä, mihin pelkkä ulkoa päpättäminen ei riitä. Ruotsalainen ja ruotsinkielinen suomalainen ovat sen sijaan päpättäneet ulkoa ruotsalaisen tai Suomen ruotsinkielisen kulttuurinopit ja saattavat mihin tahansa väittää, että ruotsalainen kulttuuri on paras, vaikkei sitä ole perusteltu mitenkään. Ja niin ruotsinkieliset kulttuuriot ovat tuhoisia muiden kulttuurien, mm suomalaisuuden kannalta, ja niin erityisen suomalaisen tyyppisiä arvoja halutaan suojella ruotsalaisuutta vastaan, ja niin ruotsinkielsiten matkailua ja etenkään muuttoa Savoon ei katsota hyvälle vaan pidetään erityisen savolaisvihamielisenä, etenkin valheidensa vuoksi. Mihin ruotsalaiset ja ruotsinkieliset vastaavat pyrkimällä murhaamaan suomalaiset ja savolaiset, vaikka olisivat muualta alunperin, esim. rahan keinoin.

* Savonlinnan väkiluvun sanotaan olevan olikohan 27-28 000 viereiset Savonlinnaan kuuluvat kylät mukaan lukien, mutta olikohan vuosi sitten paikallisessa sanomalehdessä tieto, että se tavoitti viikoittain 50 000 lukijaa. Voiko Savonlinnan seudun todellinen väkiluku olla tuo 50 000, sillä luku jotenkin huojentaa oloa, kuin se voisi olla oikein. Jos yhteiskunnalliset vaikutukset koko ajan mitoittaa puolen asukasluvun verran, niin kyllä meininki helpommin prakaa kuin jos olisi oikea luku mutta rakentava käytös.

* Jos jkin ulkomaalainen tai rikollinen on liian raju muualle Suomeen, niin hänet kai usein ohjataan Savoon, kun Savossa väki on osaavaisempaa ja omaa erilaiset mielipiteet alkuasukkaista yms.

* Ihmiset yleensä säätävät tekonsa sen mukaan, millaiset oelttavat olosuhteiden lähes varmasti olevan, näin myös vaikutuksena muihin, esim. savolaisiin, mutta jos olot ovatkin ihan toisenlaiset, niin systeemi ei silloin ole tasapainotettu oikein. Savossa oletetaan olevan kovin paljon suomalaista vaikutetta, suomalaista kulttuurillista viisautta, suomalainen näkövinkkeli ja suomalaiset arvot lähtökohtana, eikä ruotsalaista vaikutetta lähes ollenkaan, mutta moni murhista kiinnostunut kai haluaisi pikemminkin asua Ruotsissa kuin suomalaisessa kulttuuurissa. Elämänviisauden osalta savolaisten oletetaan saavan paljon mökkeilytyyppistä liikuntaa http://kokonaiskuvat.blogspot.fi/2017/01/liikuntaa-vihreille.html , mutta käytännössä savonlinnalainen kulttuuri on tavannut olla liikunnallisuudelle epäedullinen ja jopa vastustava, kenties siksi että iso osa väestä näyttää olevan tropiikista alun perin, missä ei liikuta yhtä vikkelästi eikä samalla tapaa kuin Suomessa.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti